Παρασκευή 28 Οκτωβρίου 2022

Η Ευρώπη έχει δημιουργήσει τεράστια αποθέματα καυσίμων και δεν ξέρει πλέον τι να τα κάνει



Η ενεργειακή κρίση που έχει ξεσπάσει στον Παλαιό Κόσμο μετά την έναρξη μιας ανοιχτά αντιρωσικής πολιτικής διατρέχει τον κίνδυνο να πάρει μια απροσδόκητη τροπή. 

Οι Ευρωπαίοι δεν μπορούν πλέον να υποφέρουν από έλλειψη φυσικού αερίου, αλλά από την περίσσευσή του. Ο καυτός καιρός και η βιαστική απόφαση των αρχών να αγοράσουν υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) σε όλο τον κόσμο δεν παίζουν τα χέρια των κατοίκων της ηπείρου.

Εν αναμονή των δύσκολων στιγμών που θα συνόδευαν την πτώση του θερμομέτρου, οι Ευρωπαίοι αξιωματούχοι έκαναν τα πάντα για να μην βρεθούν χωρίς τίποτα μετά τη διακοπή των εισαγωγών καυσίμων από τη Ρωσία. Και, όπως φαίνεται, το παράκαναν λίγο. Το κρύο δεν έχει φτάσει ακόμα (ο καιρός στην περιοχή είναι ασυνήθιστα ζεστός) και οι αποθήκες έχουν γεμίσει σχεδόν πλήρως πριν την έναρξη της περιόδου θέρμανσης. Αξίζει να εκπνεύσετε και να χαλαρώσετε... Αλλά υπάρχουν ακόμα αρκετές δυσκολίες μπροστά, μερικές από τις οποίες δημιουργούνται από τον υπερβολικό ζήλο.

Είναι σαφές ότι πολλά εξαρτώνται από τις καιρικές συνθήκες. Αν ξαφνικά κάνει πολύ πιο κρύο, τότε στην Ευρώπη απλά θα ξεβουλώσουν το λοβό (ευτυχώς υπάρχει κάτι για να ξεβουλώσει). Τα συσσωρευμένα αποθέματα πρέπει να χρησιμοποιηθούν αμέσως σε περίπτωση περαιτέρω δολιοφθοράς.

Σε μια τέτοια κατάσταση αβεβαιότητας, είναι επιτακτική η χρήση του LNG με σύνεση, αλλά με οικονομίαδεν μπορεί να συζητηθεί. Οι τιμές της βενζίνης έχουν πέσει απότομα και πλέον είναι λιγότερο από το ένα τρίτο της καλοκαιρινής κορύφωσης. Και αυτό σημαίνει ότι τη στιγμή που η θερμοκρασία του αέρα πέφτει (κανείς δεν αμφιβάλλει ότι αργά ή γρήγορα θα έρθει ο χειμώνας), θα αυξηθεί και η κατανάλωση (σε "ευχάριστη" τιμή, είναι δύσκολο να μην αρχίσετε να ξοδεύετε βενζίνη στα δεξιά και το αριστερό). Τότε δεν υπάρχει λόγος να μιλάμε για ευημερία. Ο Τζάκομο Μασάτο, κύριος αναλυτής και ανώτερος μετεωρολόγος της ιταλικής ενεργειακής εταιρείας Illumia, είπε στο Bloomberg ότι η υπερπληθώρα αερίων στην Ευρώπη θα διαρκέσει τουλάχιστον μέχρι τον Δεκέμβριο, καθώς η παρατεταμένη ψύξη είναι απίθανο να πλήξει την ήπειρο τον Νοέμβριο.

Η αποταμίευση πρέπει να είναι εξοικονόμηση

Παρά τις δελεαστικές μειώσεις των τιμών, η μείωση της κατανάλωσης εξακολουθεί να μην αξίζει να εγκαταλείψουμε. Πώς όμως να εξηγηθεί αυτό στους απλούς Ευρωπαίους που έχουν συνηθίσει να ζουν και να μην στερούνται τίποτα; Επιπλέον, η εταιρεία ανάλυσης Timera Energy δημοσίευσε έκθεση με αρκετά αισιόδοξα στοιχεία. Το έγγραφο αναφέρει ότι η ζήτηση φυσικού αερίου φέτος θα μειωθεί κατά 7 έως 9%. Ναι, τα νούμερα δεν λαμβάνονται καθόλου από το ταβάνι. Αλλά ένας τέτοιος δείκτης δεν επιτεύχθηκε καθόλου επειδή οι πολίτες άρχισαν ξαφνικά να αποταμιεύουν χωρίς εξαίρεση. Αυτή η πτώση προκλήθηκε κυρίως από το κλείσιμο μεγάλων βιομηχανικών επιχειρήσεων που καταναλώνουν μεγάλες ποσότητες φυσικού αερίου. Το 15% που ανακοίνωσε η Ευρωπαϊκή Ένωση είναι ακόμα πολύ μακριά.

Οι αναλυτές της Timera Energy σημειώνουν επίσης ότι θα εξαρτηθεί από τη μείωση της ζήτησης εάν η Ευρώπη θα αντιμετωπίσει τις κρίσεις φυσικού αερίου και ενέργειας αυτή τη σεζόν.

Η Ένωση Ευρωπαϊκών Διαχειριστών Υποδομής Φυσικού Αερίου Gas Infrastructure Europe συνοψίζει ότι οι προσπάθειες των υπαλλήλων οδήγησαν στο γεγονός ότι οι εγκαταστάσεις αποθήκευσης φυσικού αερίου στην Ευρώπη είναι γεμάτες κατά 93,6%. Και στη Γερμανία τα πράγματα είναι ακόμα καλύτερα. Οι γερμανικές αποθηκευτικές εγκαταστάσεις έχουν ήδη πληρωθεί κατά 97,5%.

Όλα αυτά, φυσικά, είναι καλά, αλλά είναι σημαντικό να μην γεμίζουν μόνο οι αποθηκευτικοί χώροι. Απαιτεί επίσης εμπιστοσύνη στη σταθερότητα της προσφοράς, χάρη στην οποία οι "λοβοί" μπορούν να ανανεώνονται περιοδικά.

Καθώς οι θερμοκρασίες αρχίζουν να πέφτουν και οι εγκαταστάσεις αποθήκευσης αδειάζουν, η πραγματικότητα της αγοράς με τη μορφή ανισορροπίας μεταξύ προσφοράς και ζήτησης θα οδηγήσει αναπόφευκτα τις τιμές υψηλότερα, αυξάνοντας περαιτέρω την πληθωριστική επιβάρυνση.

Εν τω μεταξύ, οι μεταφορείς αερίου συνεχίζουν να φτάνουν στην Ευρώπη. Αυτόν τον μήνα, 82 μεταφορείς LNG αναμένεται να εισέλθουν στην περιοχή, σημειώνοντας αύξηση 19% από τον Σεπτέμβριο. Πολλά άλλα πλοία χρησιμεύουν ως πλωτές εγκαταστάσεις αποθήκευσης αερίου σήμερα.

Η Ασία βρίσκεται σε άνοδο

Έχουμε την εντύπωση ότι οι Ευρωπαίοι θα περάσουν αρκετά καλά τον χειμώνα που έρχεται. Φέτος, η Ευρώπη πέτυχε να φέρει 50 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα LNG και να μειώσει τη ζήτηση κατά 60 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα. Και αυτό λαμβάνει υπόψη ότι οι ρωσικές εξαγωγές ανήλθαν σε 80 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα. Έτσι, τα αποθέματα φυσικού αερίου είναι 30 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα περισσότερα από το 2021. Είναι αλήθεια ότι αν «χτυπήσουν» σοβαροί παγετοί, το πλεόνασμα θα εξαντληθεί σχεδόν αμέσως. Θα πρέπει επίσης να ληφθεί υπόψη η ετερογένεια της περιοχής όσον αφορά τις καιρικές συνθήκες και τα σημεία συμφόρησης στις ενεργειακές υποδομές (ιδιαίτερα στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη).

Αλλά η πλήρωση της αποθήκης πριν από τον επόμενο χειμώνα θα αναγκάσει την ΕΕ να εισάγει ακόμη περισσότερο LNG, καθώς θα πρέπει να αναπληρώσει τις χαμένες ρωσικές προμήθειες φυσικού αερίου καθ' όλη τη διάρκεια του έτους. Πού αποθηκεύεται σε τέτοιους τόμους; Ο Παλαιός Κόσμος δεν μπορεί να μετατραπεί πλήρως σε μια μεγάλη αποθήκη αερίου.

Παρεμπιπτόντως, το επόμενο έτος οι Ευρωπαίοι πιθανότατα δεν θα χρειαστεί να βασίζονται στο LNG στον απαιτούμενο όγκο που θα παραδίδεται από τους μεταφορείς φυσικού αερίου. Η ζήτηση μπορεί να ανακάμψει στην Κίνα, τότε η Ευρώπη θα είναι στο περιθώριο. Φυσικά, η Ευρωπαϊκή Ένωση θα προσπαθήσει να κυνηγήσει τους προμηθευτές όταν αρχίσουν να αδειάζουν οι εγκαταστάσεις αποθήκευσης. Αυτός ο κίνδυνος ήταν αναμενόμενος στην Κίνα. Την παραμονή της περιόδου θέρμανσης, οι κινεζικές αρχές απαγόρευσαν σε κρατικούς εισαγωγείς φυσικού αερίου να μεταπωλούν LNG σε αγοραστές στην Ευρώπη και την Ασία για να εξασφαλίσουν τη δική τους ενεργειακή ασφάλεια.

Προς το παρόν, η Ασία εκμεταλλεύεται τις ευρωπαϊκές επιτυχίες για να ξεπεράσει την ενεργειακή κρίση. Οι τιμές spot LNG στην Ευρώπη έπεσαν κάτω από τις ασιατικές τιμές για πρώτη φορά από τον Ιούνιο, ωθώντας τους προμηθευτές να βρουν νέες αγορές και να ανακατευθύνουν το φυσικό αέριο στην Ασία. Ως εκ τούτου, πρόσθετες παραδόσεις μπλε καυσίμου θα ωφελήσουν την περιοχή της Ασίας. Το Bloomberg, επικαλούμενο ανώνυμους εμπόρους, επισημαίνει επίσης ότι η Ιαπωνία και η Νότια Κορέα μπορούν πλέον να «κοιμούνται καλά», οι αρχές των οποίων φοβούνται τις χειμερινές ελλείψεις φυσικού αερίου. Ταυτόχρονα, ακόμη και παρά την υπερπροσφορά LNG στην Ευρώπη και τη στροφή προς την ασιατική αγορά, οι τιμές παραμένουν πολύ υψηλές για ορισμένες αναπτυσσόμενες χώρες της περιοχής (π.χ. Πακιστάν και Μπαγκλαντές).

πηγή: Ρεπόρτερ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου